Ruang rumah Melayu pada zaman dahulu
biasanya tidak berbilik kerana masyarakat Melayu pada masa itu
mementingkan perjumpaan atau berkumpul secara beramai-ramai untuk majlis
keramaian dan juga upacara keagamaan.Secara terperinci, ruang-ruang
yang terdapat pada rumah Melayu tradisional ialah anjung atau sorong
serambi, selasar, rumah ibu, bilik, serambi dalam, dapur, pelantar atau
lambur dan jemuran serta ruang bawah rumah.
Dari sudut rekabentuk, rumah Melayu
boleh dikatakan amat canggih dan memuatkan ciri- ciri bestari, lagi kena
dengan gaya hidup selesa mengikut adat dan alam.Ciri-ciri pintar ini
termasuklah penyejukan atau pengudaraan semulajadi (natural
ventilation), peneduhan (shading), keselamatan dan keamanan (safety and
security) serta ‘kepersendirian’ (privacy).Contohnya sifat paling ketara
pada rumah tradisi Melayu ialah ianya didirikan atas tiang. Pelbagai
kelebihan muncul dari ‘keterapungan’ ini termasuklah mengelakkan dari
mudah masuknya binatang liar, serta terangkat dari aras banjir.
Rumah juga lebih sejuk akibat
pengudaraan pada semua bahagian (dari atas, tepi-tepi dan bawah). Selain
itu, ruang kosong di bawah rumah ada juga menyebut ‘polong’ iaitu
menjadi tempat yang sesuai untuk menyimpan segala macam barang
perkakas.Rumah tradisi yang memang terangkat atas tiang bagi menambah
pengudaraan itu juga ada pelbagai gaya tingkap, termasuk jenis tingkap
sependiri seperti ‘French window’, guna untuk masuk angin dan cahaya.
Dengan adanya berbagai keping ukiran
berlubang di dinding bukan saja sebagai perhiasan, tapi juga bagi
menggalakkan udara dan cahaya masuk menceriakan rumah. Ukiran-ukiran
pada rumah Melayu berunsur corak geometrik atau tumbuhan (tiada corak
fauna hidupan kerana larangan agama), dan banyak yang amat halus
pengukirannya.
Terdapat pelbagai variasi tingkap rumah
Melayu mengikut citarasa dan kepandaian tukang- tukang rumah dahulu.
Tingkap-tingkap mendominasi tampak dari segenap sudut pandangan rumah
dan memberikan pengaliran udara yang secukupnya kepada rumah.
Tingkap dan kekisi rumah Melayu
Kebanyakan tingkap adalah dari jenis yang bukaannya ke luar dan mempunyai kayu kekisi di bahagian bawah tingkap sebagai peredaran udara keluar dan masuk dan juga berfungsi sebagai palang keselamatan bagi anak- anak kecil. Selain itu bahagian tingkap juga tidak terlepas dari hasil kerja tangan yang halus dengan adanya ukiran-ukiran dari jenis tebuk timbul yang mempunyai motif flora dan geometri yang pelbagai.Semua negeri di Malaysia terdiri dari rumah bumbung tetapi selepas kedatagan penjajah ia berubah bentuk kepada bentuk limas dan bumbung Belanda.
Bumbung rumah Melayu sentiasa jenis
condong untuk kesesuaian cuaca hujan panas tropika. Bagi bahan penutup
bumbung tradisi, yakni anyaman pelepah daun seperti nipah ataupun
bumbung genting tanah liat seperti yang dipanggil genting ‘Senggora’ di
Pantai Timur Semenanjung Melayu, juga memainkan peranan menyejukkan
rumah. Malangnya sekarang ini kepingan zink lebih disukai-ramai kerana
ianya murah dan senang dipasang, tapi menyebabkan rumah lebih berbahang
dan bising pula semasa hujan. Bahan yang digunakan untuk menghasilkan
bumbung juga sesuai dengan cuaca dan keadaan pada masa tersebut.
Ada dua kategori utama bumbung iaitu:
gaya ‘bumbung panjang’ (atap pelana) dan keduanya ‘bumbung lima’ atau
‘limas’ (atap perisai). Bumbung panjang ialah jenis yang lebih mudah,
yakni hanya satu perabung membentuk bukaan segitiga di kedua- dua hujung
yang membenarkan pemasangan penutup tebar layar.
‘Bumbung lima’ ialah jenis yang ada lima perabung (atau juga empat
perabung bagai piramid untuk struktur ringkas seperti pondok wakaf).
Lebih canggih lagi, ‘bumbung lima’ ini ditambah struktur segitiga di
atasnya lalu dipanggil ‘limas’ (dari ‘lima emas’ karena suatu masa dulu
hanya rumah orang berada atau pembesar yang berbumbung limas, dan
mungkin mula digunakan semasa Kesultanan Johor- Riau).
Dua-dua jenis bumbung ini boleh
melahirkan apa jua kombinasi bentuk bumbung yang boleh difikirkan, dan
ada tempat yang mempunyai corak bumbung tersendiri seperti bumbung rumah
Minangkabau Negeri Sembilan (sejenis bezaan ‘bumbung panjang’). Bumbung
rumah tradisi juga pasti ada unjuran (emper/overhangs) untuk teduh dari
panas dan hujan lebat.Sepanjang tepian hujung bumbung pula selalu
dipasang cucur atap atau papan cantik berukir menandakan kehalusan seni
masyarakat Melayu.
Sesetengah rumah pula ada bilik di dalam
rongga bumbung iaitu seperti ‘attic’, kadangkala dipanggil ‘loteng’
atau ‘lenting’, manakala membuat rumah yang sedia terangkat atas tiang
itu menjadi rumah tiga tingkat. Malahan telah ada istana kayu lama yang
dibina setinggi lima atau enam tingkat, dengan struktur tanpa sebarang
paku pun. Satu contoh indah ialah Istana Seri Menanti di Negeri
Sembilan, Malaysia selain juga di Sumatera, Borneo dan Tanah Bugis,
Sulawesi. Reka bentuk rumah Melayu sememangnya unik dan mempunyai nilai
indentitinya yang tersendiri.
Anjung
Ruang Anjung biasa digunakan oleh kaum lelaki untuk menjalankan kerja rumah seperti mengayam pukat, jaring dan sebagainya. Anjung adalah tempat untuk berehat dan berbincang bagi kaum lelaki. Ruang ini juga ada disebut sebagai serambi. Penggunaan anjung dihadapan rumah sebagai penyambut tetamu dan halaman ruang tamu yang terang-terangan dikhususkan buat para tetamu. Selain dari memperuntukkan halaman yang luas di bahagian hadapan rumah, hiasan yang menarik sebagai daya tarikan tetamu, halaman rumah masyarakat Melayu juga lazimnya mempunyai ruang di salah satu bahagian sisi rumah sebagai tempat berkumpul atau beraktiviti. Ruangan ini berfungsi sebagai kawasan sekiranya hendak melaksanakan sesuatu majlis seperti kenduri, berpersatuan dan sebagainya.
Ibu
Rumah Ibu merupakan salah sebuah ruang dalam reka bentuk rumah Melayu yang utama. Ruang utama ini dipanggil “ Rumah Ibu” kerana bersempena menghormati peranan ibu sebagai pengurus rumah dan penyeri keluarga. Ibu juga dianggap mempunyai kedudukan yang mulia dan harus dihormati. Sesuai dengan nama dan fungsinya sebagai tempat ahli keluarga beristirehat dan bersantai bersama. Ini jelas menunjukkan masyarakat Melayu amat mementingkan ikatan silaturahim antara ahli kelurga agar bahagia dan harmoni.
Dapur
Rumah Dapur pula berfungsi sebagai tempat untuk kaum perempuan memasak dan tempat khas untuk tetamu perempuan melambangkan peranan perempuan dibelakang lelaki sesuai kedudukan dapur selepas rumah ibu. Ruang ini juga berperanan sabagai tempat khas untuk ahli keluarga berkumpul semasa makan. Orang luar tidak dibenarkan masuk sesuka hati ke ruang dapur untuk mengelakkan unsur- unsur fitnah dalam masyarakat. Ia juga sebagai tempat ibubapa menyampaikan pesanan, pandangan dana nasihat kepada ahli keluarganya. Falsafahnya adalah untuk mengukuhkan ikatan kekeluargaan dan silaturahim antara ahli keluarga dan masyarakat Melayu yang tetap memelihara hubungan kekeluargaan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan